Σαρωτικές αλλαγές σε Λύκεια και ΑΕΙ. Μπαίνει “κόφτης” στις εξετάσεις

Επανασχεδιάζεται ο χάρτης της Ανώτατης Εκπαίδευσης με το νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, την ίδια ώρα που τα χρονοδιαγράμματα των Πανελλαδικών ξεχειλώνουν και μπαίνει «κόφτης» στις εξετάσεις στο Λύκειο.

Νομοσχέδιο «σκούπα» για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι το σχέδιο νόμου που αφορά την ίδρυση του νέου πανεπιστημιακού Ιδρύματος στην Αθήνα, φέρνοντας αλλαγές για τους μαθητές του Λυκείου, τους φετινούς υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων, τους μαθητές των ΕΠΑΛ αλλά και τους φοιτητές.

Με τις περισσότερες ρυθμίσεις που εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο να έχουν εξαγγελθεί κατά καιρούς αποσπασματικά, ο Ελεύθερος Τύπος παρουσιάζει συνολικά τις αλλαγές που έρχονται φέτος, μεσούσης της σχολικής και ακαδημαϊκής χρονιάς.

Τη μεγαλύτερη τροποποίηση του μηχανογραφικού δελτίου φέρνει το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, με τους υποψηφίους να έχουν διαθέσιμο ένα ακόμα πανεπιστημιακό Ιδρυμα αλλά να μένει η Αθήνα χωρίς δύο μεγάλα τεχνολογικά Ιδρύματα.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής θα αποτελείται από 5 σχολές και 26 τμήματα, αντί των 42 τμημάτων και κατευθύνσεων των δύο υπό κατάργηση ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά. Οι πρώτοι εισακτέοι θα είναι οι φετινοί υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, αν και ακόμα αναμένεται η κατανομή των νέων σχολών και τμημάτων στα τέσσερα επιστημονικά πεδία.

Η καθυστέρηση της κατάθεσης του νομοσχεδίου είχε ως αποτέλεσμα τη μετάθεση των ημερομηνιών για τις διαδικασίες των Πανελλαδικών. Φέτος, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, η ηλεκτρονική αίτηση-δήλωση θα γίνει τον Μάρτιο, ενώ και η καταληκτική ημερομηνία για την ανακοίνωση του αριθμού εισακτέων μετατίθεται, βάσει του νομοσχεδίου, από 15 Μαρτίου στο τέλος του μήνα.

Το νέο Πανεπιστήμιο με την ψήφιση ίδρυσής του αναμένεται να φέρει αλλαγές τόσο στον αριθμό εισακτέων (σ.σ.: ήδη έχει πολλαπλασιαστεί το ποσοστό εισαγωγής από ΕΠΑΛ σε πανεπιστήμια) αλλά και στο τοπίο των βάσεων, όπως είχε διαμορφωθεί την περσινή χρονιά. Η ανωτατοποίηση των σχολών των δύο ΤΕΙ έχει ήδη τραβήξει το ενδιαφέρον των μαθητών και ήδη έχουν καταγραφεί οι πρώτες εκτιμήσεις ότι θα σημειωθεί αύξηση των προτιμήσεων για τα νέα πανεπιστημιακά τμήματα, η οποία αναμένεται να αποτυπωθεί στα μηχανογραφικά δελτία τον Ιούλιο του 2018.

Βέβαια, παράλληλα με τη λειτουργία του, το υπουργείο Παιδείας καλείται να έχει επιλύσει σε εύλογο χρονικό διάστημα το ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των νέων σχολών και να τα κατοχυρώσει, με το ενδιαφέρον να εστιάζεται κυρίως στις σχολές Μηχανικών.

Φοιτητές των δύο ΤΕΙ

Πέραν των νεοεισαχθέντων της επόμενης ακαδημαϊκής χρονιάς, τη μεγαλύτερη αλλαγή θα δεχτούν οι φοιτητές που ήδη φοιτούν στα δύο ΤΕΙ και δεν έχουν ξεπεράσει το όριο διάρκειας σπουδών. Το νομοσχέδιο ορίζει αυτόματη μεταφορά των φοιτούντων στο νέο Ιδρυμα, εκτός αν επιθυμεί ο φοιτητής τη λήψη πτυχίου ΤΕΙ, επομένως θα πρέπει μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου να κάνει σχετική αίτηση, η οποία δεν ανακαλείται.

Στην περίπτωση που μεταφερθεί στο πανεπιστημιακό Ιδρυμα, η συνέλευση του κάθε νέου τμήματος θα πρέπει να προχωρήσει σε αντιστοίχιση μαθημάτων με το νέο πρόγραμμα σπουδών. Οι φοιτητές των ΤΕΙ για να λάβουν πανεπιστημιακό πτυχίο θα πρέπει να επιλέξουν επιπλέον μαθήματα βάσει της απόφασης των καθηγητών του τμήματος.

Αν και στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει κάποια νομοθετική παρέμβαση, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου πρότεινε λύση και για τους αποφοίτους των δύο ΤΕΙ, οι οποίοι τις προηγούμενες εβδομάδες είχαν διαμαρτυρηθεί έντονα για τον αποκλεισμό τους από τη λήψη πανεπιστημιακού πτυχίου.

Ο κ. Γαβρόγλου, αν και πέταξε το μπαλάκι στη διοίκηση του Πανεπιστημίου, πρότεινε την εισαγωγή των αποφοίτων των ΤΕΙ με κατατακτήριες εξετάσεις στα νέα πανεπιστημιακά τμήματα με στόχο τη λήψη του πτυχίου.

Μετεγγραφές

Νέος γύρος μετεγγραφών αναμένεται από το φετινό εαρινό εξάμηνο, με το νομοσχέδιο να περιλαμβάνει ευνοϊκή ρύθμιση για τα αδέλφια που σπουδάζουν σε διαφορετικές περιοχές.

Σύμφωνα με τη νέα διάταξη, αδέλφια προπτυχιακοί φοιτητές που σπουδάζουν σε διαφορετική Περιφερειακή Ενότητα τόσο μεταξύ τους όσο και από την Περιφερειακή Ενότητα στην οποία οι γονείς τους διαμένουν μόνιμα έχουν δικαίωμα μετεγγραφής είτε σε Ιδρυμα στην ίδια περιφέρεια με τον αδελφό τους είτε στην οικία των γονέων τους.

Τη διάταξη, μετά τη ψήφιση, θα ακολουθήσει υπουργική απόφαση που θα ορίζει το εισοδηματικό κριτήριο των οικογενειών που υπάγονται σε αυτή την κατηγορία.

Παράλληλα, οι ωφελούμενοι θα πρέπει να μην είναι ήδη κάτοχοι πτυχίου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και να μην έχουν υπερβεί τον ανώτατο χρόνο σπουδών που προβλέπεται για την απόκτηση πτυχίου, όπως επίσης να μην έχουν υπερβεί το ανώτατο όριο σπουδών, αλλά ούτε και ο αδελφός του αιτούντος.

Η διάταξη θα ισχύσει από τη φετινή χρονιά και δίνει τη δυνατότητα μετεγγραφής εντός του φετινού εαρινού εξαμήνου.

Υποψήφιοι ΕΠΑΛ

Η ευνοϊκότερη ίσως αλλαγή που έρχεται με την ψήφιση του νομοσχεδίου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής είναι ο πολλαπλασιασμός του ποσοστού εισαγωγής των υποψηφίων Πανελλαδικών των ΕΠΑΛ στα πανεπιστήμια.

Πέρσι εφαρμόστηκε για πρώτη χρονιά η εισαγωγή με ποσοστό μόλις 1% επιπλέον του αριθμού εισακτέων, ενώ φέτος, δεύτερη χρονιά εφαρμογής, το ποσοστό εκτινάχτηκε σε 5%. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, λόγω της απώλειας δύο μεγάλων ΤΕΙ από το μηχανογραφικό, προχώρησε σε αλχημείες και αυξάνει τον αριθμό των θέσεων για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ σε σχέση με πέρσι.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας, δίνονται περίπου 500 θέσεις παραπάνω σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ στα παιδιά των ΕΠΑΛ. Για παράδειγμα, με βάση τον περσινό αριθμό εισακτέων, στην Ιατρική φέτος θα εισαχθούν πέντε επιτυχόντες των ΕΠΑΛ, ενώ πέρσι μόλις ένας είχε τη δυνατότητα. Αναλυτικά, οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ έχουν δικαίωμα εισαγωγής σε ποσοστό 5% στα πανεπιστήμια και 20% στα ΤΕΙ της περιφέρειας, σε ΑΣΠΑΙΤΕ και ΑΣΤΕ, με τις θέσεις να υπολογίζονται περίπου στις 6.800 φέτος, έναντι 6.200 πέρσι.

Ερχεται «κόφτης» για τις εξετάσεις στο Λύκειο

Περιορισμό των εξετάσεων και ταβάνι στα ωριαία διαγωνίσματα ορίζει διάταξη που συμπεριλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για το πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Οπως είχε γνωστοποιήσει το υπουργείο Παιδείας πριν από λίγους μήνες, οι ενδοσχολικές εξετάσεις στη Γ’ Λυκείου περιορίζονται σε μόλις τέσσερα μαθήματα: Νέα Ελληνικά (με κλάδους τη Νεοελληνική Γλώσσα και τη Νεοελληνική Λογοτεχνία), Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, Ιστορία και Βιολογία.

Το σχολικό έτος διευρύνεται φέτος κατά δύο εβδομάδες, με την ολοκλήρωση των μαθημάτων στο Λύκειο να γίνεται στα τέλη Μαΐου αντί στις αρχές. Το ψαλίδι στις ενδοσχολικές εξετάσεις επηρεάζει τη διεύρυνση του σχολικού έτους και στις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου, οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια ολοκλήρωναν τα μαθήματά τους νωρίτερα λόγω της διενέργειας των πανελλαδικών εξετάσεων.

Πλέον, σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Παιδείας, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων, στο τέλος Μαΐου, θα διενεργούνται οι ενδοσχολικές εξετάσεις και στις αρχές Ιουνίου θα διενεργούνται οι πανελλαδικές εξετάσεις.

Ομως αυτή η αλλαγή δεν είναι η μόνη που φέρνει το υπουργείο Παιδείας, το οποίο με διάταξή του βάζει όριο στα διαγωνίσματα εντός της τάξης. Ειδικότερα, μόλις ένα ωριαίο διαγώνισμα το τετράμηνο ορίζει το άρθρο για τα ζητήματα αξιολόγησης μαθητών. «Οι ωριαίες γραπτές δοκιμασίες διαρκούν μία διδακτική ώρα, καλύπτουν περιορισμένης έκτασης ενότητα και γίνονται ύστερα από προειδοποίηση των μαθητών στο τελευταίο μάθημα της ενότητας».

Μάλιστα, ορίζει κι άλλους περιορισμούς όσον αφορά τη διεξαγωγή εξετάσεων, καθώς «δεν πρέπει να διεξάγονται περισσότερες από μία ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του ημερησίου διδακτικού προγράμματος και οπωσδήποτε όχι περισσότερες από τρεις κατά τη διάρκεια του εβδομαδιαίου διδακτικού προγράμματος».

Καθυστερήσεις

Οι αλλαγές που έρχονται μεσούσης της σχολικής χρονιάς έχουν δημιουργήσει καθυστερήσεις λόγω και της αργοπορημένης κατάθεσης του νομοσχεδίου για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Ενδεικτικά, το υπουργείο Παιδείας έχει προαναγγείλει από φέτος υποχρεωτικές δημιουργικές εργασίες στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου, η θεσμοθέτηση των οποίων είναι στο νομοσχέδιο και ακόμα δεν έχει εκδοθεί καν η υπουργική απόφαση που ορίζει τη μορφή και το είδος της νέας μαθησιακής διαδικασίας. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η εν λόγω υπουργική απόφαση θα κατατεθεί ως τροπολογία με όλες τις λεπτομέρειες, λόγω έλλειψης χρόνου.

ελεύθερος τύπος