Η TUI «έχει πολλά σχέδια για την Ελλάδα» λέει ο υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων του ομίλου
«Δεν είμαστε απλώς εταίροι της Ελλάδας, είμαστε φίλοι. Στην Ελλάδα υπάρχουν τα πάντα, είναι ένας ελκυστικός προορισμός από πάσης απόψεως» δηλώνει ο Τόμας Έλερμπεργκ
«H αφετηρία για τον ελληνικό τουρισμό είναι εξαιρετική. Nιώθουμε μια νέα δυναμική στην Ελλάδα. Η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε μια νέα βάση, πάνω στην οποία μπορούμε να σχεδιάσουμε για το μέλλον. Βλέπουμε τις πρώτες προόδους. Στην Ελλάδα υπάρχουν τα πάντα, είναι ένας ελκυστικός προορισμός από πάσης απόψεως» λέει ο Τόμας Έλερμπεργκ, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής και υπεύθυνος διεθνών σχέσεων του ομίλου TUI, τoυ μεγαλύτερου tour operator της Ευρώπη, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Αντώνη Πολυχρονάκη.
«Για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στην Ελλάδα έχουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα στην Κρήτη και την Ρόδο» και η TUI έχει «πολλά σχέδια για την Ελλάδα». Ηδη, βρίσκεται στα σκαριά επένδυση για «δέκα νέα ξενοδοχεία στα νησιά και την ηπειρωτική χώρα, μεταξύ των οποίων και το Robinson Club στην Κρήτη» προσθέτει ο κ. Έλερμπεργκ, ο οποίος έλαβε μέρος στο Πολυσυνέδριο Capital+Vision με θέμα «Η επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας: Επενδύσεις-Καινοτομία-Ανάπτυξη», που διοργάνωσε το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο.
«Δεν είμαστε απλώς εταίροι της Ελλάδας, είμαστε φίλοι. Οι σχέσεις φιλίας Ελλήνων και Γερμανών είναι βαθιές και παλιές. Ανάγονται ήδη στην δεκαετία του ΄60. Φέρνουμε στην Ελλάδα 2,5 εκατομμύρια τουρίστες» επισημαίνει. Εκείνο όμως που τον «χαροποιεί ιδιαίτερα είναι η ανταπόκριση της τοπικής κοινωνίας και η υποστήριξη τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τον περιφερειάρχη» του καινοτόμου προγράμματος «διασύνδεσης του τουρισμού με την τοπική οικονομία στην Κρήτη» και το οποίο «υλοποιείται για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο στην Ελλάδα»
Ο κ. Έλερμπεργκ χαρακτηρίζει πολύ σημαντικές τις «αποφάσεις της κυβέρνησης για τη βελτίωση των υποδομών, διότι θα επιδράσουν θετικά και στην επέκταση της τουριστικής περιόδου», ενώ εκτιμά πως σε θέματα βελτίωσης του επενδυτικού περιβάλλοντος «υπάρχει πρόοδος, υπάρχει και η βούληση. Η κυβέρνηση και το υπουργείο εργάζονται προς αυτήν την κατεύθυνση. Υπάρχει ένας πολύ εποικοδομητικός και ανοικτός διάλογος μαζί τους».
Τέλος για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού αναφέρει πως «ο ελληνικός πολιτισμός θα συνεχίσει να υπάρχει, ο ήλιος επίσης, οι άνθρωποι θα εξακολουθήσουν να είναι φιλόξενοι. Όλα αυτά είναι βασικές προϋποθέσεις για τον τουρισμό», ενώ τονίζει ότι επειδή «οι εθνικιστικές τάσεις αυξάνονται» και «ο τουρισμός χτίζει γέφυρες, ανοίγει τους ορίζοντες και τη σκέψη μας, η Ελλάδα, η οποία ήταν και είναι μια φιλόξενη και ανοικτή χώρα, προσφέρεται γι αυτό».
Ακολουθεί η πλήρης συνέντευξη του Τόμας Έλερμπεργκ στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τον Αντώνη Πολυχρονάκη
Ερ: Κύριε Έλερμπεργκ, ποιες είναι προοπτικές του ελληνικού τουρισμού;
Απ: H αφετηρία για τον ελληνικό τουρισμό είναι εξαιρετική. Nιώθουμε μια νέα δυναμική στην Ελλάδα και ο τίτλος του συνεδρίου, «Η επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας», είναι εξαιρετικά εύστοχος. Η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε μια νέα βάση πάνω στην οποία μπορούμε να σχεδιάσουμε για το μέλλον. Βλέπουμε τις πρώτες προόδους και είναι σημαντικό τώρα να σταθεροποιηθεί αυτή η κατάσταση. Στην Ελλάδα υπάρχουν τα πάντα, είναι ένας ελκυστικός προορισμός από πάσης απόψεως.
Ερ: Παρά τις αντιπαραθέσεις μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας, οι Γερμανοί τουρίστες είναι οι περισσότεροι από κάθε άλλη εθνική ομάδα. Που οφείλεται κατά την γνώμη σας;
Απ: Δεν είμαστε απλώς εταίροι της Ελλάδας, είμαστε φίλοι. Οι σχέσεις φιλίας Ελλήνων και Γερμανών είναι βαθιές και παλιές. Ανάγονται ήδη στη δεκαετία του ΄60. Φέρνουμε στην Ελλάδα 2,5 εκατομμύρια τουρίστες, η Ελλάδα είχε αύξηση 10% και είναι δεύτερη πλέον, μετά την Ισπανία, στις προτιμήσεις των Γερμανών, ενώ είναι ένας από του 5 σημαντικότερους προορισμούς της ΤUI παγκοσμίως. Eύσημα ανήκουν και στον κ. Μαυρόπουλο, τον περιφερειακό διευθυντή Ανατολικής Μεσογείου της TUI, ο οποίος είναι συνυπεύθυνος για την μεγάλη επιτυχία. Δίνουμε σημασία στη γνώμη της ομάδας του, αφήνουμε ελευθερία κινήσεων, πρωτοβουλιών στα στελέχη μας, διότι γνωρίζουν καλύτερα την εγχώρια αγορά. Θεωρούμε ότι υπάρχει πολύ καλά καταρτισμένο έμψυχο υλικό στην ίδια την Ελλάδα. Αυτή η πολύ ισχυρή ομάδα την οποία έχουμε εδώ στην Αθήνα, έχει την στρατηγική θέση διαχείρισης του τουρισμού και θα ασχοληθεί με τον εμπλουτισμό των δραστηριοτήτων μας στο Αιγαίο. Είναι σημαντικό το ότι δεν παίρνουμε τις αποφάσεις στο Ανόβερο, αλλά παίρνονται επί τόπου. Είναι σημαντικό το ότι έχουμε ένα τοπικό μάνατζμεντ το οποίο γνωρίζει καλά την αγορά.
Ερ: Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι ένα ζητούμενο. Τι κάνετε εσείς προς αυτήν την κατεύθυνση;
Απ: Ένα σημαντικό θέμα είναι πράγματι και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Έχουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα στην Κρήτη και τη Ρόδο. Τουρίστες, οι οποίοι έχουν συνηθίσει επί δεκαετίες να έρχονται στην Ελλάδα μόνο το καλοκαίρι, πρέπει να πειστούν με την κατάλληλη προώθηση. Σε αυτό, θα πρέπει να συμβάλουν και όλοι οι τοπικοί παράγοντες, διατηρώντας λ.χ τα καταστήματα ανοικτά και μετά τον Νοέμβριο.
Ερ: Ποια άλλα σχέδια έχει η ΤUI για την Ελλάδα;
Απ: Έχουμε μεν τα δικά μας ξενοδοχεία στην Ελλάδα και συνεργαζόμαστε και με 1500 μικρά και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχεία, αλλά έχουμε πολλά ακόμα σχέδια. Ήδη μελετάμε 10 νέα ξενοδοχεία στα νησιά και την ηπειρωτική χώρα, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνεται και η κατασκευή της νέας ξενοδοχειακής μονάδας Robinson Club στην Κρήτη. Πριν από δύο εβδομάδες συνεδρίασε μάλιστα το διοικητικό συμβούλιο της TUI στην Αθήνα. Εντελώς συνειδητά. Ήταν ένα μήνυμα το γεγονός ότι για πρώτη φορά συνεδριάζαμε στο εξωτερικό: Eίμαστε εδώ 40 χρόνια και θα παραμείνουμε και στο μέλλον για άλλα 40.
Ερ: Στο συνέδριο του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου κάνατε λόγο για μια καινοτόμο πρωτοβουλία της TUI στην Κρήτη; Περί τίνος πρόκειται ακριβώς;
Απ: Πρόκειται για τη διασύνδεση του τουρισμού με την τοπική οικονομία, με αγρότες της Κρήτης και τη δημιουργία περιφερειακών δικτύων με τοπικούς οινοπαραγωγούς και ελαιοτριβεία, των οποίων τα βιολογικά προιόντα βρίσκουν τον δρόμο προς τα ξενοδοχεία -όxι μόνο της ΤUI- της περιοχής, κάτι που θα ήταν δύσκολο να επιτύχουν μόνοι τους είτε λόγω έλλειψης εμπειρίας στο marketing είτε επειδή η παραγωγή τους είναι πολύ μικρή. Συμφωνήθηκε με το υπουργείο Τουρισμού και υλοποιείται για πρώτη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο στην Ελλάδα.
Ερ: Και βρήκε ανταπόκριση;
Απ: Στην πρωτοβουλία του ιδρύματος «TUI Care Foundation», του οποίου έχω την τιμή να είμαι πρόεδρος, με την ονομασία «Η TUI νοιάζεται για την Κρήτη», τoυ μη κερδοσκοπικού οργανισμού για την αειφορία στον τουρισμό «Futouris» και των τοπικών ειδικών σε θέματα τροφίμων συμμετέχουν εν τω μεταξύ 200 γεωργοί, ένας αγροτικός συνεταιρισμός, δύο οινοποιεία, ένα ελαιοτριβείο ένα μοναστήρι, τα οποία/οι οποίοι προμηθεύουν τα ξενοδοχεία με τα βιολογικά προϊόντα τους. Ταυτόχρονα, προγραμματίζονται καινοτόμες διαδραστικές εκδρομές («Tui collection excursions») και εκδηλώσεις σε ξενοδοχεία για τους τουρίστες. Εκείνο που με χαροποιεί ιδιαίτερα είναι η ανταπόκριση της τοπικής κοινωνίας και η υποστήριξη της πρωτοβουλίας τόσο από την κυβέρνηση όσο και από τον περιφερειάρχη.
Ερ: Ποια προβλήματα υπάρχουν ακόμα στον ελληνικό τουρισμό, τα οποία χρήζουν επιλύσεως;
ΑΠ: Πολύ σημαντικές είναι οι αποφάσεις της κυβέρνησης για τη βελτίωση των υποδομών, διότι θα επιδράσουν θετικά και στην επέκταση της τουριστικής περιόδου. Ο εκσυγχρονισμός των αεροδρομίων είναι σημαντικός για να μην υπάρχουν λ.χ. ουρές. Η βελτίωση των υποδομών έχει να κάνει και με την ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών. Όπως και των δρόμων. Η ανάληψη ορισμένων περιφερειακών αεροδρομίων από την Fraport θα συμβάλει σε αυτό. Οι υποδομές είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα, όπως και συνολικά η ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών εκτός ξενοδοχείων.
Ερ: Ως επενδυτές, ποια θεωρείτε σημαντικά θέματα;
Απ: Η σταθερότητα στην πολιτική και την οικονομία είναι βασικοί παράγοντες. Επίσης, το σταθερό φορολογικό περιβάλλον παίζει σημαντικό ρόλο. Η γραφειοκρατία πρέπει να μειωθεί, διότι παίρνει πολύ χρόνο για να γίνει μια επένδυση. Απαιτείται, δηλαδή, ένα ευέλικτο επενδυτικό περιβάλλον. Υπάρχει πρόοδος, υπάρχει και η βούληση. Η κυβέρνηση και το υπουργείο εργάζονται προς αυτήν την κατεύθυνση. Υπάρχει ένας πολύ εποικοδομητικός και ανοικτός διάλογος μαζί τους.
Ερ: Ελέχθη στο συνέδριο ότι ο τουρισμός είναι ο βασικός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας και όχι άλλοι. Συμφωνείτε;
Απ: Ο τουρισμός είναι αυτή τη στιγμή, όντως ο κύριος πυλώνας της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Υπάρχει άμεση και έμμεση ωφέλεια. Αυξάνεται λ.χ. η απασχόληση και ο τουρισμός συνέβαλε σε αυτό. Αν κατασκευάζονται νέα ξενοδοχεία, απασχολούνται επίσης άνθρωποι. Γύρω του κινείται η τοπική οικονομία. Ακόμα και στη φάση της ύφεσης, ο τουρισμός διασφάλισε θέσεις εργασίας και απέδειξε ότι αναπτύσσεται ακόμα και σε περίοδο κρίσης.
Ερ: Πρόσφατα, το περιοδικό Spiegel έγραψε ότι οι συνθήκες εργασίας στον ελληνικό τουρισμό είναι κακές. Τι λέτε γι αυτό;
Απ: Εμείς έχουμε ως φιλοσοφία μας να είναι οι εργαζόμενοι ευχαριστημένοι. Δυστυχισμένοι εργαζόμενοι δεν μπορούν να προσφέρουν καλές υπηρεσίες, δεν μπορούν να χαμογελούν. Η TUI τηρεί τους κανόνες. Δεν μπορούμε να πούμε βέβαια ότι δεν υπάρχει το φαινόμενο. Oι επαγγελματίες δεν το κάνουν όμως, διότι βλέπουν μακροπρόθεσμα και δεν προσβλέπουν στο παροδικό κέρδος.
Ερ: Συνολικά, πως εκτιμάτε το μέλλον του ελληνικού τουρισμού;
Απ: Ο ελληνικός πολιτισμός θα συνεχίσει να υπάρχει, ο ήλιος επίσης, οι άνθρωποι θα εξακολουθήσουν να είναι φιλόξενοι. Όλα αυτά είναι βασικές προϋποθέσεις για τον τουρισμό. Οι επισκέπτες επιζητούν το αυθεντικό. Η κ. Κουντουρά είπε ότι θέλει την διατήρηση της ταυτότητας και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Πράγματι, οι επισκέπτες θέλουν να βιώσουν την αυθεντική μορφή της χώρας και αυτό σχετίζεται με τις εμπειρίες, με τα βιώματα που μπορεί αποκομίσει κάποιος επισκεπτόμενος την Ελλάδα. Τον τουρισμό πρέπει να τον βλέπουμε όμως και στην παγκόσμια διάστασή του. Παντού οι εθνικιστικές τάσεις αυξάνονται και ο τουρισμός χτίζει γέφυρες, ανοίγει τους ορίζοντες, ανοίγει τη σκέψη μας. Η Ελλάδα ήταν και είναι μια φιλόξενη και ανοικτή χώρα, έχει ένα καταπληκτικό πολιτισμό και προσφέρεται γι’ αυτό.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ